A Luna Rossa vitorlások építői Tyvek® kezeslábasokat viselnek

A 2007-es Amerika Kupára a LUNA ROSSA vitorlásait készítő szakembergárda a DuPont™ Tyvek® kezeslábas védőruhákat választotta arra, hogy megvédjék magukat a hajóépítésnél használt, potenciálisan káros anyagoktól.

A 2007-ben Valenciában megrendezésre került Amerika Kupára szánt új LUNA ROSSA vitorlások építése közben a 22 fős nemzetközi csapat összesen 5000 Tyvek® öltözéket használt el. Arra a kérdésre, hogy a csapat miért választott Tyvek® ruhákat, Antonio Marrai, a Luna Rossa Challenge 2007 logisztikai és helyszíni igazgatója a következő magyarázatot adta: "A ruhákat személyesen a hajókat építő dolgozók választották ki. Amikor a sablon elkészül, az építők végzik a folyamat különböző fázisait, úgymint a hajótest építéséhez használt szénszálak feldolgozását, a gyanta felhordását, a felületkezelést, simítást és festést – mindezt szigorúan kézzel, automata szerszámok nélkül végzik, ezért a dolgozók különösen kitettek a szálló finom porrészecskéknek és a porlasztott anyagok permeteinek. A dolgozók biztonságát szem előtt tartva így különösen fontos volt, hogy a lehető legnagyobb védelmet biztosítsuk mindannyiuknak. Hogy ez megvalósulhasson, mindenki a védőszemüveggel, kesztyűvel és légzőkészülékkel kiegészített Tyvek® kezeslábasok viselése mellett döntött.".

Ez volt Antonio Marrai negyedik Amerika Kupája, a Luna Rossa csapattal pedig a harmadik. Marrai, aki korábban az Agip Petroli csapattal dolgozott, a vitorlázás terén nagy tapasztalattal rendelkezik, hiszen a 12 méteres hajóosztályban a Freedommal részt vett az 1984-es világbajnokságon, Porto Cervóban, Azzurra nevű hajójával az 1986-os ausztrál világbajnokságon, Fremantle-ben, illetve az 1987-es Amerika Kupán. 1989 és 1991 között a Maxi világbajnokságon is versenyzett.

Marai elmondta: "Az olyan feladatoknál, mint ez, ahol ilyen kifinomult eljárásokat kell elvégezni, a szakembereknek sokkal jobban oda kell figyelniük a tisztaságra és a biztonságra, mint amit általában más jellegű vállalatoknál látunk. Mivel minden alkalmazott magas szakmai szintet képvisel, a lehető legnagyobb figyelmet fordítják saját biztonságukra, és folyamatosan megfelelő személyi védőfelszereléseket igényelnek. Nem kell őket emlékeztetni a védőfelszerelések viselésére, és soha egyikük sem csiszolná a felületeket megfelelő, tetőtől talpig védő öltözék nélkül, még csiszolópapírral sem."

"Személy szerint" – tette hozzá – "én nem rendelkezem a szükséges jártassággal ahhoz, hogy meg tudjam állapítani, hogy a Tyvek® kezeslábas védőruhák-e a legjobbak. Azt viszont tudom, hogy a fiúk, akik már viselték őket az előző Luna Rossa hajók építése közben, csak ezeket akarják. Nyilván meg van rá az okuk. A hatékony védelem mellett az alkalmazottak különösen értékelik, hogy a ruhák erősek, jó a szabásuk, kényelmesek, és munka közben nagy mozgásszabadságot biztosítanak."

Az Amerika Kupa történte

Az Amerika Kupa a legrégebbi sporttrófeának és a világ legfontosabb vitorlás eseményének számít. Megnyerése olyan kihívást jelent, mely a 19. század óta óriási izgalmakat tartogat a klipperek, egyárbocos kutterek, szkúnerek versengésében, és az Atlanti-óceán két partjának, Nagy-Britanniának és az Amerikai Egyesült Államoknak tengeri fölényéért, illetve technológiai és innovációs elsőbbségéért folytatott küzdelmében.

Az első verseny 1851-ben zajlott, amikor John Cox Stevens kapitány ösztönzésére egy New York-i csapat az America névre keresztelt szkúnerrel áthajózott az Atlanti-óceánon, hogy a New York Yacht Club nevében kiálljon a brit vitorlások ellen. Az augusztus 22-én a Wright-sziget körül rendezett versenyben az America 14 brit vitorlást megelőzve ért partot. "Nincs második helyezett, Felség", hangzott el a királyi vitorlás altisztjének legendás mondata, mikor a versenyen megjelent Viktória királynő megkérdezte, ki lett a második az America mögött.

A Száz Guinea-s Kupa elnevezésű díjat a győztesek magukkal vitték az Egyesült Államokba, majd rögtön át is keresztelték, és az Amerika Kupája nevet adták neki. A trófeát a New York Yacht Clubban állították ki, és az őket versenyre kihívó klubok folyamatos próbálkozása ellenére több mint egy évszázadig sikerült is ott tartani.

A kupa 132 évvel később, 1983 szeptemberében hagyta el az Egyesült Államokat, amikor az összes sportág addigi leghosszabb győzelmi sorozatát megszakítva az ausztráliai Perth nyerte a versenyt.

Stevens győzelme óta a mai napig 26 szkippernek sikerült az Amerika Kupáját megszereznie, és az idők során a kihívás vonzereje híres és befolyásos személyiségeket is magával ragadott. Sir Thomas Lipton 1899 és 1930 között egymás után ötször tett kísérletet arra, hogy a kupát Írországba vigye, a későbbi évtizedek során pedig más hírességek is, mint Sopwith, Vanderbilt, Bich és Turner – hogy csak egy párat említsünk – szerepet játszottak abban, hogy a verseny legendává váljon. A kupa 2003. március 2-án Ernesto Bertarelli győzelmével tért vissza Európába – a verseny történetében először.

Küzdelem a technológiai fölény megszerzéséért

A versenyzőket vezérlő célok ma is ugyanazok: minden területen elérni a legmagasabb képzettségi szintet annak érdekében, hogy túlszárnyalhassák a legnagyobb ellenfeleket, és kihívhassák a kupa címvédőjét. Az Amerika Kupa egyike a legfejlettebb technológiákat kifejlesztő és alkalmazó területeknek. Már a kezdetektől az esemény egyik fő célja a résztvevő nemzetek tengeri technológiai fölényének bizonyítása volt. A technológiák szembeállítása a mai napig fennmaradt, és a résztvevő nemzetek azon versengenek, hogy ki tudja megépíteni a világ leggyorsabb Amerika Kupa osztályú hajóját.